Portal for

Bouw mee aan je opleiding

De opleidingsraad is een adviesraad en het belangrijkste orgaan dat bezig is met een opleiding.

Wat doet de opleidingsraad?

Bijna alles wat met de opleiding te maken heeft, komt ter sprake in de opleidingsraad. Denk maar aan de visie, doel, programma, inhoud, studiemateriaal, … De stem van studenten is hierin natuurlijk essentieel.

Als studentenvertegenwoordiger in de opleidingsraad kan je echt het verschil maken. In de opleidingsraad wordt er dan ook veel belang gehecht aan onze inbreng.”, zegt Alexandre Maricot, enthousiaste studentenvertegenwoordiger in de opleidingsraad voor de Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie. (Lees meer in het artikel 'Meebouwen aan je ideale opleiding' )

Op de tab ‘Deelnemen?’ kom je meer te weten over hoe jij kan deelnemen en jouw opleiding kan verbeteren.

Recente realisaties

  • Meer profielen in de master, afgestemd op interesses van studenten (sociologie)
  • Samenzitten met docent over nieuw Engelstalig handboek (kunstwetenschappen & archeologie)
  • Behoud populair keuze-opleidingsonderdeel bij een programmawijziging (wijsbegeerte)
  • Voorstel overgangsprogramma bij programmawijziging werd door opleidingsraad goedgekeurd omdat dit voorstel meer haalbaar was dan initiële voorstel (geneeskunde)
  • Mogelijkheid tot een maand vrijwillige stage in universiteitslabo (farmacie)
  • Meer aandacht voor elektriciteit/elektronica in het programma, met WPO’s (fysica)

Wie zit er in de opleidingsraad?

Minstens een derde van de stemgerechtigde leden zijn studenten. De rest van de raad bestaat uit docenten, assistenten, een werkveldvertegenwoordiger en alumnus.

Benieuwd wie jouw vertegenwoordigers zijn? Bekijk het via dit doorklikmenu.

Opleidingsraad

Studentenvertegenwoordiger

Zelf deelnemen

Zin om deel te nemen aan jouw opleidings- of faculteitsraad?

Als studentenvertegenwoordiger in een opleidingsraad of faculteitsraad lever je een concrete bijdrage aan een betere universiteit. Daarnaast is het een leerrijke en interessante ervaring die ook in je professionele leven van pas zal komen: vergaderen, argumenteren, samenwerken, leren hoe een universiteit werkt, …

Nog steeds niet overtuigd? Het is ook een leuke manier op nieuwe mensen te leren kennen.

    Wat kan je verwachten?

    Aanwezig zijn en actief deelnemen aan de vergaderingen is belangrijk als studentenvertegenwoordiger. De opleidingsraden vergaderen minstens twee maal per jaar en meestal maximum één maal per maand. De faculteitsraden komen minstens vier keer per jaar samen. Een vergadering duurt ongeveer twee uur.

    Concreet wil dit zeggen:

    • Voorbereiden van de vergadering (doornemen agenda en documenten)
    • Zelf punten op de agenda plaatsen
    • Mening vormen over de agendapunten en, waar nodig, afstemmen met medestudenten over studentenmening
    • Actief deelnemen aan de discussies en, waar nodig, de studentenmening vertolken 
    • Terugkoppelen naar medestudenten

    Stel je kandidaat

    Voor je opleidingsraad kan je een online kandidaatstelling indienen tot en met 22 november 2017.

    Voor je faculteitsraad gaan de verkiezingen door in het tweede semester van het academische jaar. Ook hiervoor kan je online kandidatuur indienen.

    De Studentenraad duidt, op basis van het advies van de voorzitter van de opleidings- of faculteitsraad, de studentenvertegenwoordigers aan. De niet aangeduide kandidaten worden aangeduid als opvolgers.

    Contact

    Faculteit

    Tips voor studentenvertegenwoordigers

    Studentenvertegenwoordiging is boeiend! Hier vind je enkele tips om op de best mogelijke manier de studentenmening te vertolken.

     

    Tip 1: bereid je goed voor op vergaderingen om een maximale impact te hebben          

    Door een goede voorbereiding bereik je meer. Hier vind je een kleine checklist:

    • Heb je de agenda bestudeerd?
    • Heb je de documenten die meegestuurd werden goed bekeken en je er een mening over gevormd?
    • Heb je, indien nodig, met jouw medestudentenvertegenwoordigers afgesproken over jullie standpunt? Heb je, als dat relevant is, de input van andere studenten gevraagd?
    • Heb je het verslag van de vorige vergadering nagelezen? Staat alles correct genoteerd?

    Tip 2: denk na over jouw manier van communicatie en overtuig je docenten van jouw argumenten

    Communiceren kan je leren. Het A-B-C-D-model helpt om jouw feedback effectief te maken:

    • Accurate: specifieke feedback heeft meer effect dan vage feedback. Vermijd veralgemeningen of overdrijvingen (‘alle docenten zijn te laat met hun studiemateriaal’) en emotionele uitspraken (‘die prof is waardeloos als lesgever’). Onderbouw in de plaats met gedocumenteerde feiten (‘de cursustekst was pas op 1 december beschikbaar’, ‘de prof leest voor uit zijn cursus, en dat is niet bevorderlijk voor de aandacht in de les’).
    • Balanced: geef niet enkel negatieve opmerkingen, zeg ook wat goed is. Net als jij bij een paper hoort een docent ook graag wat goed is.
    • Constructive: in elke opleiding kan wel iets beter. Het probleem aanduiden is een ding, maar het is vooral belangrijk dat het opgelost wordt. Denk mee over een oplossing en heb begrip voor beperkingen waar de opleiding weinig aan kan doen.
    • Depersonalised: opmerkingen over een individuele docent vermijd je best in een vergadering. Uiteraard zijn uitspraken die beledigend aanvoelen ook niet effectief om iets gedaan te krijgen.
      Is er een probleem met een docent? Kies het meest geschikte kanaal. Gebruik de studentenfeedback, een gesprek met de voorzitter of ga voor bemiddeling met de ombudspersoon. Deze manieren zijn doorgaans effectiever.

    Bron model: sparqs (student partnerships in quality Scotland)

    Tip 3: werk samen met medestudenten en koppel terug

    Samen bereik je meer. Vorm met jouw medestudentenvertegenwoordigers een team om samen een standpunt uit te dragen. Vraag input van jouw medestudenten. Zo kom je geloofwaardig over.

    Aangezien jij jouw medestudenten vertegenwoordigd, hebben ze recht op informatie daarover. Laat hen weten wat er in raad waar jij zit gebeurt en welke meningen jij en jouw medestudentenvertegenwoordigers hebben vertolkt. Zo maak je ook medestudenten warm om zich te engageren!

    Tip 4: een conflict? Spreek het uit!

    Soms loopt het mis. Een misverstand? Docenten die op hun tenen zijn getrapt? Dan kan het goed zijn het uit te spreken. Spreek eerst de directe betrokkene aan. Je kan ook advies vragen aan de voorzitter van de raad waar je in zit.

    Kom je er écht niet uit?

    • Als je vindt dat jouw participatierechten niet werden gerespecteerd dan kan je contact opnemen met de vicerector onderwijs- en studentenbeleid
    • Als er een probleem is met de toekenning van faciliteiten bij onderwijs en examens breng je het statuut best eerst onder de aandacht. Indien dat niet helpt, kan je contact opnemen met de facultaire ombudspersoon.

    Do you speak VUB?

    Jargon-buster