Welkom
Op deze website vind je info over vakkenregistratie, vrijstellingen, examens, stages, de masterproef en onze contactgegevens.
Ik zoek
- Lesroosters van opleidingen
- Lesroosters van vakken
- Examenroosters
- Studietrajectbegeleiding
- Thesiscafé
- Workshops
- Attesten
- Vrijstellingen
- (Her)inschrijven
- Uitschrijven
- Gecombineerd inschrijven
- Afstuderen na het eerste semester
- Praktische informatie
- Workshops
- Thesiscafé
- VUB-reglementen
- Facultaire reglementen
- VUB-formulieren
- Facultaire formulieren
Reglementen en formulieren
Een overzicht van reglementen en formulieren die voor jou belangrijk kunnen zijn.
Formulieren
Studietraject
Examens
Masterproef
- Formulier masterproef Agogische Wetenschappen - Indienen onderwerp
- Formulier masterproef Onderwijskunde - Indienen onderwerp
- Formulier masterproef Psychologie - Voorkeuren onderwerp masterproef
- Formulier masterproef Psychologie - Indienen onderwerp
Stages
Studietraject
Als student kan je zelf je studietraject vormgeven. Naast je vakken registreren en een afstudeerprofiel kiezen, houdt dit in sommige gevallen ook in dat je vrijstellingen kan aanvragen. Voor hulp kan je steeds terecht bij je studietrajectbegeleider die jou hierbij kan informeren, adviseren en begeleiden.
Profielen
Vóór je vakken van het derde bachelorjaar kan opnemen, moet je eerst je profielkeuze doorgeven via stbfacpe@vub.be. Als de faculteit je keuze verwerkt heeft, kan je je voor vakken van het derde bachelorjaar registreren via Selfservice Studenten.
Vakkenregistratie
Zodra je inschrijving aan de VUB afgerond is, kan je je vakken registreren via de Selfservice Studenten. Om een opleidingsonderdeel te mogen volgen, moet je meestal voldoen aan bepaalde inschrijvingsvereisten. Bekijk dus zeker deze pre- en corequisites even voor je je vakken registreert.
Enkel wanneer je een keuzevak van buiten de keuzelijst wil opnemen kan de faculteit voor jou (een) vak(ken) registreren. Hiervoor dien je te mailen naar stbfacpe@vub.be.
een aanvraag per vak waarvoor je een vrijstelling aanvraagt
Vrijstellingen
Op basis van eerder behaalde credits kan je een vrijstelling aanvragen voor één of meerdere vakken. Deze aanvraag bestaat uit dit formulier en onderstaande bijlagen.
Aanvraag indienen
Je dient je aanvraag in op het faculteitssecretariaat (3C 207) of via post. Binnen de 3 werkdagen na ontvangst van je aanvraag stuurt het faculteitssecretariaat je een ontvangstbevestiging op je VUB-e-mail. Nadien word je ook via mail op de hoogte gebracht van de genomen beslissing.
Bijlagen
Aan het formulier moet je volgende bewijsstukken/documenten toevoegen:
- Officieel studiecurriculum = kopie van diploma, getuigschrift of attest met
- De titel van het opleidingsonderdeel op basis waarvan je de vrijstelling aanvraagt
- De gevolgde uren (theorie en oefeningen, afzonderlijk vermeld)
- Behaald resultaat (=puntenblad)
- Aantal studiepunten van het opleidingsonderdeel
- Het studiejaar waarin je het opleidingsonderdeel gevolgd en behaald hebt
- De instelling waar je het opleidingsonderdeel gevolgd en behaald hebt
- Kopie van de opleidingsonderdeelfiche (= officiële korte beschrijving) van het behaalde opleidingsonderdeel
15 oktober
Deadline vrijstellingen aanvragen voor eerste semestervakken en jaaropleidingsonderdelen
15 februari
Deadline vrijstellingen aanvragen voor tweede semestervakken
Deliberatie
Vragen over buispunten? Afronding van examencijfers? Geslaagd met voldoening, onderscheiding, grote of grootste onderscheiding?
Meer info
Studievoortgang
Indien je niet voldoende studievoortgang boekt, kan de examencommissie bindende voorwaarden opleggen voor je herinschrijving in dezelfde opleiding of je herinschrijving niet toelaten.
Meer info
Examens
Hieronder vind je de examenroosters terug en wat je moet doen als je niet kan deelnemen aan een examen.
Examenroosters
Bekendmaking examenroosters
- eerste zittijd (januari + juni): ten minste 14 weken voor de start van de examens
- tweede zittijd (augustus): ten minste 4 weken voor de start van de examens
De examenperiodes vind je terug in de academische kalender.
Schriftelijke en mondelinge examens
Examenroosters 1e zittijd - januari-juni 2019-2020Schriftelijke en mondelinge examens
Examenroosters 2e zittijd - augustus-september 2019-2020 (volgt)Bekendmaking examenresultaten
Je vindt de data van bekendmaking van de resultaten in de facultaire examenkalender.
De examinator beslist of een nieuwe examenregeling mogelijk is.
Overmacht of ziekte
Indien je door overmacht (ziekte, ongeluk, familiale redenen, ...) niet kan deelnemen aan je examen(s), kan je een verplaatsing van je examen(s) aanvragen via dit formulier.
- Vul het formulier in (inclusief bewijs van overmacht)
- E-mail het formulier ten laatste op de dag van het examen waarbij je afwezig bent naar het faculteitssecretariaat.
- Het originele bewijs van overmacht bezorg je binnen de 3 kalenderdagen na het examen aan het faculteitssecretariaat (3C 207).
De examinator beslist of een nieuwe examenregeling mogelijk is.
Overlapping examens
Als je meerdere examens op hetzelfde ogenblik hebt, leg je het examen dat het eerst voorkomt in het modeltraject of het examen dat verplicht is, af. Voor het andere examen kan je een nieuw examenmoment aanvragen binnen dezelfde examenperiode. Hiervoor mail je de titularis van dit vak binnen een termijn van 3 kalenderdagen na de bekendmaking van het officiële examenrooster met de vraag of een alternatief examenmoment mogelijk is.
Feedback- en inzagerecht
Om je examen te kunnen inkijken of om een toelichting van je examenresultaten te vragen, stuur je een mailtje naar de titularis(sen) van het vak.
- voor inzage van je examen: binnen een termijn van 3 kalenderdagen na de bekendmaking van je resultaten
- voor een toelichting van je examenresultaten: binnen een termijn van 5 kalenderdagen na de bekendmaking van je resultaten
De laatste horde
De masterproef is de laatste horde voor het behalen je diploma.
Indienen onderwerp
Agogische Wetenschappen en Onderwijskunde
Dien het formulier ten laatste 31 oktober in op het faculteitssecretariaat (3C 207) of via facpe@vub.be.
Psychologie
Lees aandachtig de procedure voor de keuze van je onderwerp.
- Maak je keuze uit de lijst met thesisonderwerpen
- Geef de drie onderwerpen die je voorkeur hebben op via dit online formulier vóór 3 november.
- Maak je definitieve keuze en vul dit online formulier in vóór 15 december.
Titel wijzigen
Als je de titel van je thesis wil wijzigen, stuur je een mailtje met vermelding van je nieuwe titel (Nederlands en Engels) naar facpe@vub.be met je promotor in cc.
Elke masterproef moet geüpload worden in Turnitin voor een plagiaatscontrole
Indienen masterproef
Je levert je masterproef in op het faculteitssecretariaat (3C207).
Masterproef checklist
- Begeleider die niet promotor of co-promotor is
- Co-promotor
- Duo-thesis
- A4-formaat (niet ingebonden met ringen)
- Indienen op het faculteitssecretariaat (3C 207)
- Indienen via elektronische drager of via e-mail naar facpe@vub.ac.be
- Vermelding van faculteit, studierichting, titel, promotor en je naam
- Sjabloon titelblad
- Lettertype Verdana 9
- Witte achtergrond/wit papier (zowel het titelblad als de masterproef zelf)
- Sjabloon samenvatting
- 300 woorden
- Bij elk exemplaar na het titelblad
- Max. 15 000
- Niet inbegrepen: titelblad, index, samenvatting, dankwoord, referentielijst, bijlagen
- Vermelden op het titelblad
- Sjabloon geheimhoudingsovereenkomst
- Enkel indien van toepassing
Maandag 16 december 2019 voor 16 u
Deadline eerste semester. Enkel mogelijk na een aanvraag voor afstuderen in januari.
Maandag 25 mei 2020 voor 16 u
Deadline eerste zittijd
Maandag 10 augustus 2020 voor 16 u
Deadline tweede zittijd
Beoordeling masterproef
Zowel je promotor als commissielid vullen een beoordelingsverslag in dat voor 40 punten elk meetelt. Je begeleider vult de procesevaluatie in, die voor 20 punten doorweegt. Het gemiddelde van deze verslagen bepaalt jouw eindcijfer.
Mondelinge presentatie masterproef
Studeer je Agogische wetenschappen of Onderwijskunde? Dan is een mondelinge presentatie verplicht.
Vrijdag 17 januari 2020
Mondelinge presentatie eerste semester
Vrijdag 12 juni 2020
Mondelinge presentatie tweede semester
Vrijdag 21 augustus 2020
Mondelinge presentatie tweede zit
Stage Psychologie
Zowel voor de afstudeerrichtingen Klinische Psychologie als voor Arbeids-en Organisatiepsychologie kan je stage lopen.
Klinische Psychologie
RichtlijnenStageverantwoordelijke
Prof.dr. Johan Vanderfaeillie
Stagebegeleider Laura Gypen
Laura.Gypen@vub.be
Stagebegeleider Lynn Van Den Eynde
Lynn.Van.Den.Eynde@vub.be
Stage Arbeids- en Organisatiepsychologie
InfosessieStagebegeleider Sara De Gieter
Sara.De.Gieter@vub.be
Stagebegeleider Joeri Hofmans
Joeri.Hofmans@vub.be
Stage Agogische Wetenschappen
De stage maakt deel uit van het bachelorprogramma en voorbereidingsprogramma Agogische Wetenschappen.
Informatie
Voor de laatste updates registreer je je via Canvas voor het vak 'Stage Agogische Wetenschappen'. Vereiste documenten vind je op Canvas en in de appendices van de stagerichtlijnen.
Stageverantwoordelijke
PROF. DE BACKER
Free.De.Backer@vub.be
Stagebegeleiding
Gert De Coorde
gert.de.coorde@vub.be
Stage Onderwijskunde
Je kan een stage lopen tijdens het tweede masterjaar. Elk academiejaar kan je als student uit het eerste masterjaar een introductiesessie over deze stage bijwonen.
Informatie en documenten
Voor de laatste updates registreer je je via Canvas voor het vak 'Internship Educational Sciences'. Vereiste documenten vind je op Canvas en in de appendices van de stagerichtlijnen.
Stageverantwoordelijke
Prof. Lombaerts
koen.lombaerts@vub.be
Stagebegeleiding
Jaël Muls
Jael.Muls@vub.be
Honoursprogramma
Doe aan Onderzoek! Neem deel aan het PE Honoursprogramma. Ontwikkel je onderzoeksvaardigheden tijdens een onderzoekstage, bespreek relevante literatuur in paper discussiegroepen en deel je kennis via presentaties en tutoring.
Vragen?
Mail naar PEHonoursprogramma@vub.be
Faculteitssecretariaat
Geen idee bij wie je terecht kan met je vraag? Spring dan binnen op het faculteitssecretariaat of stuur ons een e-mail.
Faculteitssecretariaat
Gebouw C, verdieping 3, lokaal 3C207
Telefoon
02 629 25 36
facpe@vub.be
maandag tot vrijdag
09:00 - 12:00
maandag, woensdag, donderdag en vrijdag
13:00 - 16:00
dinsdag
gesloten in de namiddag
Vakgroepsecretariaten
Naast het faculteitssecretariaat zijn er ook 2 vakgroepsecretariaten.
Vakgroepsecretariaat EDWE
Vakgroepsecretariaat EDWE-KLEP
Gebouw B, verdieping 3, lokaal 3B255
Telefoon
02 629 26 28
facpe@vub.be
Openingsuren
maandag tot vrijdag
Voormiddag
09:00 - 12:00
Namiddag
13:00 - 16:00
Vakgroepsecretariaat PSYC
Vakgroepsecretariaat PSYC
Gebouw C, verdieping 3, lokaal 3C223
Telefoon
02 629 25 16
facpe@vub.be
Openingsuren
maandag tot vrijdag
Voormiddag
09:00 - 12:00
Namiddag
13:00 - 16:00
Atelier voor testonderzoek, observatie en media
Het ATOM verenigt de testotheek, de observatieruimte en de mediatheek van de faculteit.
ATOM
Gebouw B, verdieping 3, lokaal 3B211
Telefoon
02 629 12 25
atom@vub.be
maandag, dinsdag en donderdag
9u30 tot 12u
woensdag
gesloten
vrijdag
namiddag (enkel op afspraak!)
Ter plaatse raadplegen of ontlenen
Testotheek
De testotheek stelt psychologisch testmateriaal ter beschikking van het academisch personeel en studenten van de faculteit PE. Wil je weten of er bepaalde psychologische testen aanwezig zijn in ATOM, kijk dan zeker eens in de online catalogus.
De ontleningstermijn kan onderling afgesproken worden
Mediatheek
De Mediatheek beschikt over allerlei audiovisueel materiaal dat je kan ontlenen in het kader van onderwijs- en onderzoeksdoelstellingen: dictafoons, digitale fototoestellen en videocamera's, laptops, beamers, Pebble Pads en hoofdtelefoons.
Ook documentatiemateriaal kan uitgeleend worden, zoals dvd's die tijdens bepaalde lessen gebruikt worden, stageverslagen (enkel ter plekke inkijken), masterproeven (enkele digitaal ter plekke inkijken) en doctoraten.
Wie-is-wie
Vind hier terug wie wat doet op de faculteit.