logo
Portal for

U bent hier

7 tips bij examenstress

1. Schrijf het van je af

Malen je gedachten steeds door je hoofd? Probeer eens om ze op te schrijven in een notitieboekje. Je piekergedachtes krijgen zo een plekje op papier en spoken dan minder door je hoofd. Ook deze tips helpen je om minder te piekeren en meer rust te krijgen in je hoofd.

2. Vind je eigen ritme!

Iedereen heeft zijn eigen studeerritme. Ben jij het type dat 's morgens actief studeert en 's avonds liever voor de zetel zit, of zorgt de avond ervoor dat je beter studeert? Zoek het ritme dat bij jou past en studeer op de momenten wanneer je het meest geconcenteerd bent!

3. Je studeerplek kiezen

Je studeerplek is belangrijker dan je denkt. Zorg ervoor dat enkel je studiemateriaal op je bureau ligt en verwijder alle afleidingen. Je bureau moet een plek zijn die je associeert met studeren.

Kan je je niet concentreren? Heb je thuis geen rustige studeerplek, stabiele internetconnectie...? Overweeg dan om te studeren in de bib of in een studeerruimte. We bieden zowel op campus Jette als op campus Etterbeek studeerplaatsen aan. Reserveer je studieplek online. Ook Brik organiseert opnieuw Study Spaces in en rond Brussel. 

4. Stresspiek

Stapelt de stress zich op? Praat erover met een vriend, klasgenoot, familielid... Hoe zouden zij je kunnen helpen? Wil je even je hart luchten of heb je nood aan ondersteuning? 

Studiebegeleiding staat voor je klaar! Iedere werkdag tussen 9u en 17u kan je langskomen (in Jette op maandag, woensdag en vrijdag) of je kan bellen naar 02 629 23 06 (Etterbeek) & 0499 45 75 94 (Jette). Via de website kan je een individuele afspraak maken.

5. Ga naar buiten!

Blijf tijdens je pauze niet plakken achter je laptop, maar ga even naar buiten. Een korte wandeling, even fietsen, een spelletje padel... kan wonderen doen. Op zoek naar een leuke blokpauze? Laat je inspireren.

6. Vermijd series

Niets leuker dan een paar afleveringen kijken als pauze, maar series kunnen je erg afleiden. Beslis dus voor jezelf of het kijken van een serie de juiste pauze is voor jou.

7. Niets vergeten?

Vermijd extra stress op de dag van je examen en leg de avond voor je examen alles klaar. Ben je niets vergeten? Studentenkaart, pennenzak, flesje water, rekenmachine, abonnement openbaar vervoer, mondmasker, reinigingsspray, snack... Dubbelcheck voor de zekerheid ook het tijdstip en locatie van je examen.

Heb je een online examen? Vergeet dan niet om de gebruikte tools vooraf te testen. Check deze pagina voor alle tips & tricks.

► Blijf er niet mee zitten

Zit je niet goed in je vel? Kan je de stress niet meer de baas? Geen zorgen! De studentenpsychologen en studiebegeleiders zijn er om je te helpen.