Portal for

U bent hier

R.I.P. MY.VUB: het oude studentenportaal offline

Sinds woensdagnacht is MY.VUB niet langer online. De studentenwebsite werd door de IT-dienst van de VUB offline gehaald wegens een acuut veiligheidsrisico. Dit abrupte einde was niet voorzien en gebeurt volledig buiten onze wil om. Wij excuseren ons bij de studenten voor de eventuele overlast, maar zullen STUDENT.VUB uitbouwen tot een waardig alternatief.

 

Sinds vorig jaar raakte bekend dat de MY.VUB technisch niet voldeed aan de nieuwe richtlijnen vanaf eind mei, en dat het studentenportaal al te verouderd was om nog de nodige updates door te voeren. De nieuwe webmaster stelde daarom aan Infopunt Studenten voor om de MY.VUB opnieuw te bouwen in een kopie van de website. “We kregen in deze formule ook de garantie dat het studentenportaal nu wel kon meegenieten van een nauwgezet intern technisch beheer, en de bijhorende updates en ontwikkelingen”, vertelt Ben Van Beeck, diensthoofd van Infopunt Studenten.

Afgelopen zomer ging het team van Infopunt Studenten daarop aan de slag om pagina per pagina de hele MY.VUB opnieuw te bouwen. “Dat was wel een stevige uitdaging, maar alles voor de studenten”, getuigt Nina Brigou, tijdelijk door Infopunt Studenten uitgeleend aan het Canvas-project. STUDENT.VUB stond klaar tegen de start van het academiejaar. Deel I, alle info die Infopunt samen met de studentendiensten beheert, was overgezet. Deel II, vooral de faculteiten, stond geprogrammeerd na de drukte van de start, rond 15 november.

“MY.VUB moest dus wel blijven bestaan naast STUDENT.VUB, maar eigenlijk was dat ook een bewuste keuze. Studenten zijn, net zoals alle andere mensen, gehecht aan hun gewoontes.”, vertelt Ben Van Beeck. “Aan de nieuwe studenten konden we direct STUDENT.VUB introduceren, de oudere studenten wilden we niet te bruusk uit hun vertrouwde informatiebron ontzetten.” Net voor de volledige migratie naar STUDENT.VUB rond was, is dat dan toch moeten gebeuren. “En dat vinden we jammer voor de studenten”, vertelt Joke Van Roy. “Beter was het na de Lentevakantie, of bij de start van de zomer. Maar nood breekt wet.”

Het verhaal achter MY.VUB

“Ik was erbij vanaf het begin”, vertelt ancien Cindy Muller. “Wij waren al lang vragende partij, omdat we via mail steeds dezelfde antwoorden moesten geven. Een publiek studentenportaal zou de studenten en hun omgeving 24/7 antwoord kunnen bieden op hun vragen. Door te verwijzen naar de algemene info kunnen we onze mails ook betrekkelijker korter maken. En dus efficiënter werken naar de studenten.” Ook voor het nieuwe portaal is daarom gekozen voor een open, publieke website.

Na lang aandringen bij de webmaster kreeg Infopunt Studenten MY.VUB in 2012. Dit portaal was eigenlijk niet meer dan een prototype, een snel neer geplante container voor de praktische info die hij liever niet meer op de website zag. Infopunt Studenten adopteerde MY.VUB echter met veel liefde en maakte ervan wat het uiteindelijk geworden is. “Het einde van MY.VUB is toch ook een beetje het einde van een tijdperk”, vertelt Ken Leemans.

Uitbouw van STUDENT.VUB: laat je horen via VOX.VUB

De STUDENT.VUB is verre van af. Achter de mooie façade schuilt nog steeds een oude website, die af en toe zijn barsten of oude streken toont. Infopunt Studenten engageert zich echter om ook hiervan weer vol enthousiasme het beste te maken voor de studenten. “Ook het nieuwe webteam en IT doen hun uiterste best om het technische beheer op orde te krijgen. We appreciëren hun inspanningen enorm, ook al komen we hier van ver”, benadrukt Ben Van Beeck. “Tegelijk laten we ook onze ambitie van een gepersonaliseerd, geïntegreerd portaal met alle info op één plek, niet los. Dat is nog steeds de vraag van de studenten. En dus onze opdracht.”

“Het is de bedoeling dat we tegen de zomer STUDENT.VUB optimaliseren”, vertelt Maureen Van de Vondel, de jongste telg in het team. “Het nieuwe studentenportaal is vorige zomer in recordtempo gebouwd, en ook al is er echt wel grondig nagedacht over de aanpak, lopen we in de praktijk toch tegen een aantal dingen aan. We willen voor de zomer een aantal zaken nog herorganiseren”.

Omdat het studentenportaal natuurlijk ook van de studenten is, loopt er een traject op VOX.VUB. Alle feedback en ideeën voor STUDENT.VUB zijn welkom. Op 3 mei om 16u is er ook een open workshop voor studenten op het Infopunt.