Portal for

Studietraject

Als student kan je zelf je studietraject vormgeven. Voor hulp kan je terecht bij je studietrajectbegeleider die jou hierbij kan informeren, adviseren en begeleiden.

Inschrijvingsvereisten

Om een opleidingsonderdeel te mogen volgen, moet je meestal voldoen aan bepaalde inschrijvingsvereisten. Deze vereisten worden gedefinieerd in termen van pre- en/of corequisites.

  • Een prerequisite is een opleidingsonderdeel waarvoor je geslaagd (of gedelibereerd) moet zijn vooraleer je kan inschrijven voor een ander opleidingsonderdeel.
  • Een corequisite is een opleidingsonderdeel dat, indien nog niet verworven, je gelijktijdig met dit opleidingsonderdeel moet volgen.

Naast de pre- en/of corequisites kennen heel wat opleidingsonderdelen als bijkomende inschrijvingsvereiste dat je voor een minimum aantal ECTS-credits in je traject dient geslaagd te zijn.

De studietrajectbegeleiders kunnen je helpen met het uitstippelen van dit traject.

Individueel studietraject

Studenten die niet slagen op enkele opleidingsonderdelen uit het modeltraject, kunnen hun programma verder afmaken via een individueel studietraject. Vul dit formulier in en bezorg het aan de studietrajectbegeleiders. Hieronder vind je alvast een aantal richtlijnen:

  • Wanneer je opleidingsonderdelen uit verschillende modeltrajecten  combineert, houd dan zeker rekening met het lessenrooster. Kan je alle lessen bijwonen? Wanneer dit niet het geval is, geef je voorrang aan het opleidingsonderdeel dat wordt gedoceerd in het laagste modeltraject.

  • Kijk alvast even na wat de inschrijvingsvereisten zijn voor jouw opleiding. Alle inschrijvingsvereisten kan je hierboven per opleiding terugvinden.

  • Binnen een individueel traject mag je maximum 66 studiepunten opnemen. Het is wel mogelijk om hiervoor een uitzondering aan te vragen. Meer informatie vind je hieronder.

  • Wil je jouw vooropleiding (bachelor/ schakel-/ voorbereidingsprogramma) combineren met jouw masteropleiding? Dan kan dit wanneer je hiervoor de toestemming krijgt van de decaan. Meer informatie over hoe je deze uitzondering kan aanvragen, vind je hieronder.

Gecombineerde inschrijving

Wil je starten met jouw masteropleiding terwijl je nog enkele opleidingsonderdelen uit jouw bacheloropleiding, schakelprogramma of voorbereidingsprogramma moet afronden? Dan kan je een aanvraag tot gecombineerde inschrijving indienen.

  • Je moet minder dan 20 studiepunten uit jouw programma afronden: je wordt toegelaten tot de masteropleiding. Schrijf je in als student met een gecombineerde inschrijving via Selfservice Studenten.
  • Je moet tussen 20 en 40 studiepunten uit jouw programma afronden: de decaan beslist of je mag combineren. Dien hiervoor een uitzonderingsaanvraag in (meer informatie hieronder).

Aan deze gecombineerde inschrijving zijn een aantal voorwaarden verbonden:

  • Je mag maximum 66 studiepunten opnemen per academiejaar.
  • Je moet je houden aan de inschrijvingsvereisten die worden gesteld door de opleiding.
  • De studievoortgangsregels zijn van toepassing.

Uitzonderingen

Waarvoor kan je een uitzondering aanvragen?

  • Overschrijden van het maximum aantal studiepunten (meer dan 66 ECTS opnemen)
  • Overrulen van inschrijvingsvereisten
  • Jaarprogramma aanpassen buiten de inschrijvingsperiodes
  • Combineren van de basisopleiding (bachelor/schakel-/voorbereidingsprogramma) met (een deel van) de masteropleiding

Hoe kan je een uitzondering aanvragen?

Je kan een uitzondering aanvragen via dit online formulier.

  1. Ga naar het online formulier. Duid bij het aanmelden 'Gastaccount' aan. Klik vervolgens op 'Aanmelden'.

  2. Klik op 'LW_formulier_UITZONDERINGEN'.

  3. Vul het formulier in. Klik onderaan het formulier op 'Inzenden'.

Deliberatie


Vragen over buispunten? Afronding van examencijfers? Geslaagd met voldoening, onderscheiding, grote of grootste onderscheiding?

Meer info

Studievoortgang


Indien je niet voldoende studievoortgang boekt, kan de examencommissie bindende voorwaarden opleggen voor je herinschrijving in dezelfde opleiding of je herinschrijving niet toelaten.

Meer info

Voor informatie, advies, begeleiding en training

Studiebegeleiding

Vrijstellingen aanvragen

Binnen de faculteit Letteren en Wijsbegeerte wordt een onderscheid gemaakt tussen drie soorten vrijstellingsaanvragen.

3 soorten vrijstellingen

  • Vrijstellingsaanvraag voor enkele opleidingsonderdelen: je vraagt één of meerdere vrijstellingen aan op basis van opleidingsonderdelen die je al eerder hebt gevolgd.
  • Instroomdossier: je vraagt meerdere vrijstellingen aan op basis van een opleiding die je reeds hebt gevolgd/bent gestart.
  • Vrijstellingen op basis van eerder verworven competenties: je hebt geen gelijkaardig opleidingsonderdeel gevolgd, maar je kan via je ervaring aantonen dat je de leerresultaten van een bepaald opleidingsonderdeel hebt verworven.

één dossier per opleiding, per academiejaar

Aanvraag indienen

Vrijstellingsaanvraag voor enkele opleidingsonderdelen

Je dient een volledig aanvraagdossier in op het vakgroepensecretariaat van de Letteren en Wijsbegeerte (B.5.404). Elektronische aanvraagdossiers worden niet aanvaard.

Instroomdossier

Je stuurt de studietrajectbegeleiders een e-mail met de nodige informatie (cfr. 'Samenstelling dossier') via stbfaclw@vub.ac.be

Houd er rekening mee dat enkel volledig ingevulde en tijdig ingediende aanvraagdossiers behandeld worden.

Vrijdag 13 oktober


Deadline vrijstellingen voor eerste semestervakkenn, jaarvakken en studenten die instromen in het eerste semester

Tip


Hoe vroeger je je aanvraag indient, hoe sneller je in principe uitsluitsel krijgt. Als je wacht tot kort voor de deadline, moet je rekening houden met langere wachttijden.

Donderdag 15 februari


Deadline vrijstellingen voor tweede semestervakken en studenten die instromen in het tweede semester

Zorg dat je dossier volledig is. Na indiening kan je geen documenten meer toevoegen.

Samenstelling dossier

Vrijstellingsaanvraag voor enkele opleidingsonderdelen

Dossier met volgende documenten:

  • Het ingevulde aanvraagformulier
  • 1 vrijstellingsaanvraag per opleidingsonderdeel waarvoor een vrijstelling wordt aangevraagd
  • Jouw creditbewijs en beschrijving van de reeds behaalde opleidingsonderdelen. Enkel officiële creditbewijzen worden aanvaard.

Instroomdossier

Een e-mail met volgende informatie:

  • De opleiding die je wil starten
  • Of je al bent ingeschreven voor deze opleiding
  • Jouw officiële puntenlijsten of diploma

Je hoeft geen vrijstelling aan te vragen voor vakken waarvoor je al een creditbewijs behaalde aan de VUB. Het behaalde examenresultaat wordt automatisch opgenomen (check Selfservice Studenten). Voorwaarde is dat dit opleidingsonderdeel een identiek aantal studiepunten heeft. 

Volg zeker ook alle lessen zolang er geen beslissing genomen is

Na je aanvraag

Je registreert je voor alle opleidingsonderdelen binnen de gestelde deadlines, ook voor de vakken waarvoor je een vrijstelling hebt aangevraagd.

Je wordt via je VUB-e-mail op de hoogte gehouden over je vrijstellingen. De toegekende vrijstellingen worden dan voor jou ingegeven in Selfservice Studenten.

Vind je geen antwoord op je vraag?

Contacteer ons

Examens

Hieronder vind je de examenroosters terug en wat je moet doen als je niet kan deelnemen aan een examen.

Examenroosters

Bekendmaking examenroosters

  • eerste zittijd (januari + juni): ten minste 14 weken voor de start van de examens
  • tweede zittijd (augustus): ten minste 4 weken voor de start van de examens

De examenperiodes vind je terug in de academische kalender.

Registratie mondelinge examens

Via PointCarré

  • TTKA: zodra de titularis de lijst open zet
  • Andere opleidingen binnen LW: van 30 maart 2018 tot 10 juni 2018
De examinator beslist of een nieuwe examenregeling mogelijk is.

Overmacht of ziekte

Indien je door overmacht (ziekte, ongeluk, familiale redenen, ...) niet kan deelnemen aan je examen(s), kan je een verplaatsing van je examen(s) aanvragen via dit formulier.

  1. Vul het formulier in (inclusief bewijs van overmacht)
  2. E-mail het formulier ten laatste op de dag van het examen naar de titularis van het vak en naar het faculteitssecretariaat.
  3. Het originele bewijs van overmacht bezorg je binnen de 3 kalenderdagen na het examen aan het faculteitssecretariaat.
  4. Het secretariaat brengt je per e-mail op de hoogte van de beslissing.
De examinator beslist of een nieuwe examenregeling mogelijk is.

Overlapping examens

Als je meerdere examens op hetzelfde ogenblik hebt, leg je het examen dat het eerst voorkomt in het modeltraject of het examen dat verplicht is, af. Voor het andere examen kan je een nieuw examenmoment aanvragen binnen dezelfde examenperiode.

  1. Je mailt het ingevulde formulier naar de titularis met faclw@vub.ac.be in cc, binnen een termijn van 3 kalenderdagen na de bekendmaking van het examenrooster
  2. De titularis meldt het faculteitssecretariaat of een nieuwe regeling mogelijk is.
  3. Het faculteitssecretariaat informeert je over een eventueel nieuw examenmoment.

Aanwezigheidsbewijs examens (voor werkstudenten)

Heb je een bewijs van deelname aan een examen nodig (bv. voor je werkgever), gebruik dan dit document. Je vult hierop je naam in, de gegevens van het examen en laat dit ondertekenen door de examinator.

Feedback- en inzagerecht

Om je examen te kunnen inkijken of om een toelichting van je examenresultaten te vragen, stuur je een mailtje naar de titularis(sen) en zet je faclw@vub.ac.be in cc.

  • voor inzage van je examen: binnen een termijn van 3 kalenderdagen na de bekendmaking van je resultaten
  • voor een toelichting van je examenresultaten: binnen een termijn van 5 kalenderdagen na de bekendmaking van je resultaten

Vind je geen antwoord op je vraag?

Contacteer ons

De laatste horde

De  bachelor- of masterproef is dikwijls de laatste horde voor het behalen je diploma.

Vóór 31 oktober

Indienen onderwerp

Eerst registreer je je voor de bachelor- of masterproef in je Selfservice Studenten.

  • Voor de bachelorproef: opleidingsonderdeel 'paper'
  • Voor de masterproef: opleidingsonderdeel 'masterproef'

Vervolgens dien je één van onderstaande formulieren in op het vakgroepensecretariaat van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte (B.5.404) ter bevestiging van de titel van je bachelor- of masterproef.

Elke masterproef moet geüpload worden in Turnitin voor een plagiaatscontrole

Indienen bachelor- of masterproef

Je levert je bachelor-of masterproef in op het vakgroepensecretariaat van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte (B.5.404).

8 januari 2018


Deadline eerste semester. Enkel mogelijk na een aanvraag voor afstuderen in januari.

29 mei 2018


Deadline eerste zittijd

6 augustus 2018


Deadline tweede zittijd

Eerste Hulp Bij Onderzoeksproblemen

In het handboek 'Eerste Hulp Bij Onderzoeksproblemen' (EHBO-kit) op PointCarré vind je de algemene onderzoeksregels en -beginselen terug die je helpen bij het opstarten, uitvoeren en rapporteren van een onderzoeksproject. De EHBO-kit zit onder het tabblad 'cursussen'.

Hulp bij je bachelor-of masterproef

Studiebegeleiding

Vakgroepensecretariaat

Geen idee bij wie je terecht kan met je vraag? Spring dan binnen op het vakgroepensecretariaat of stuur ons een e-mail.

Vakgroepensecretariaat
Gebouw B, verdieping 5, lokaal 404

Telefoon
02 629 13 50

E-mail
faclw@vub.ac.be
maandag tot vrijdag
08:45 - 12:15

maandag tot vrijdag
13:15 - 16:00

Op werkdagen tijdens examenperiodes
08:45 - 16:00

Faculteitssecretariaat

Ook bij het faculteitssecretariaat kan je terecht met vragen.

Faculteitssecretariaat
Gebouw C, verdieping 5, lokaal 403b

Telefoon
02 629 39 05

E-mail
faclw@vub.ac.be
maandag tot vrijdag
08:45 - 12:15

maandag tot vrijdag
13:15 - 16:15

Op werkdagen tijdens examenperiodes
08:45 - 16:15

Wie-is-wie

Vind hier terug wie wat doet op de faculteit.